شرکت طراحی سایت عصر آسیا مجری سئو سایت در اصفهان قصد دارد در این مقاله، روش دیگری جهت بالابردن سطح فروش یا عملکرد اصلی سایت را توضیح دهد. نرخ تبدیل یک روش بدون هزینه و محاسباتی است که می تواند حین سئوی سایت انجام گیرد.
در بازاریابی اینترنتی ما به دنبال کسب درآمد بیشتر هستیم، در این خصوص اولین فکری که به ذهنمان خطور می کند افزایش ترافیک سایت و به دنبال آن افزایش فروش و یا درآمد است. اما شاید ندانید که با ترافیک فعلی سایت خود نیز می توانید کسب درآمد کنید.
نرخ تبدیل چیست؟
نرخ تبدیل (Conversion Rate) یعنی با ترافیک فعلی سایت خود، کارایی و عملکرد وب سایت را طوری بهبود دهیم تا درآمد بیشتری کسب نماییم. به زبان ساده تر نرخ تبدیل یعنی وقتی کاربر از سایت بازدید می کند، کاری که ما می خواهیم را انجام دهد. این همان معیاری است که باید اندازه گیری کنید و بهبود ببخشید، اصطلاحا به این موضوع بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) می گویند. نرخ تبدیل از مهم ترین شاخص های موفقیت است که می تواند سایت را به موفقیت برساند.
بالابردن نرخ تبدیل یک سایت تنها به میزان فروش محدود نمی شود و برای هر وب سایتی متفاوت است. در این راستا اولین قدم برای بهینه سازی نرخ تبدیل تعیین و تحلیل شاخص های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicators) هستند که نقش اساسی در یک کسب و کار را ایفا می کنند. بسته به فعالیت هر وب سایت KPI ها متفاوت هستند و بایستی به دقت بررسی و تحلیل شوند. مثلا: میزان بازدید سایت، نرخ خرید بازدیدکنندگان، ثبت نام بازدید کنندگان، عضویت در خبرنامه، دانلود فایل، مدت زمان حضور کاربر در سایت، نرخ بازگشت کاربران و غیره.
تعداد خرید (یا اهداف دیگر) ÷ تعداد بازدیدکنندگان سایت = نرخ تبدیل (Conversion rate)
در بهینه سازی نرخ تبدیل ما به دنبال این هستیم تا بفهمیم چرا بازدیدکنندگان سایت کاری را که می خواهیم، انجام نمی دهند. یکی از مهم ترین ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل تست A/B است. به طور مختصر در این تست دو نسخه متفات از وب سایت یا صفحه فرود را تهیه و با فرستادن ترافیک یکسان به سمت هر کدام تعداد تبدیل های هر نسخه را بدست می آوریم، بعد از مشخص شدن نسخه موفق با نرخ تبدیل بالاتر ،صفحه خود را با آن صفحه جایگزین می کنیم.
بهینه سازی نرخ تبدیل حدس و گمان های غیر آماری، علایق شخصی و خواسته های مدیر سایت یا فروشگاه و تعداد بازدید کنندگان را شامل نمی شود. در عوض آنچه که در نرخ تبدیل باید مدنظر گرفته شود شامل:
– رویکردی سیستماتیک و ساختاری جهت بهبود عملکرد
– بازخورد مخاطبان و آنالیز آنها
– اهداف و نیازهای خاص سایت
– نهایت استفاده از ترافیک فعلی سایت
اگر نرخ تبدیل را دو برابر کنید، هزینهی کسب مشتری جدید نصف خواهد شد.
دلایل اهمیت نرخ تبدیل
برخی از عوامل موثر در نرخ تبدیل عبارتند از :
روشهای افزایش نرخ تبدیل: